Ideonbolaget Zaplox expanderar

2014-08-12

Det snabbväxande Ideonbolaget Zaplox tar in 27,6 miljoner kronor i riskkapital.

Det snabbväxande Ideonbolaget Zaplox tar in 27,6 miljoner kronor i riskkapital. Emissionen görs för att Zaplox ska kunna möta intresset från den europeiska och amerikanska marknaden. Med den senaste kapitalanskaffningen har Zaplox tagit in totalt 54 miljoner kronor. Den tyska familjen Mankel står för största delen via sitt bolag 4M Beteiligung. Övriga storägare är Industrifonden och LMK Ventures.

- Vi möter nu upp intresset från kunder i Europa samt USA och kommer att anställa ytterligare några personer för att expandera vidare, säger Zaplox vd Magnus Friberg.

Zaplox, grundat 2010 på Ideon, har utvecklat och patentsökt system för att hantera dörrlås med mobiltelefonen. Zaplox system ger företag över hela världen möjlighet att effektivisera nyckelhantering och att skapa nya tjänster och processer i den egna verksamheten genom användningen av mobila nycklar. Några av kunderna är SkiStar, Sony Mobile och HTL.

Läs mer om Zaplox

<- Tillbaka till: Ideon Science Park